1.12.2021

18/2021 Saako kriitikko fanittaa?

Esi- ja alkuopetus
Minä ja meidän yhteisömme
Suomen kieli
Äidinkieli ja kirjallisuus
Monilukutaito
Osallistuminen ja vaikuttaminen
Vuorovaikutus ja ilmaisu

Kokeilkaa videogallupin tekemistä

Lukija voi saada oman mielipiteensä julki eri tavoin. Lehdissä on omat sivut lukijoiden mielipidekirjoituksille, monissa medioissa julkaistaan lukijoiden tekstareita ja nettijuttujen lopussa on usein mahdollisuus jutun kommentoinnille.

Lue lisää

Alakoulu
Minä ja meidän yhteisömme
Suomen kieli
Äidinkieli ja kirjallisuus
Monilukutaito
Osallistuminen ja vaikuttaminen
Vuorovaikutus ja ilmaisu

Ota kantaa

Uutismedioissa julkaistaan lukijoiden mielipidekirjoituksia, joissa voi ottaa kantaa johonkin ajankohtaiseen tai itselle tärkeään aiheeseen. Tutustu paikallisessa uutismediassanne julkaistuihin mielipideteksteihin.

Lue lisää

Yläkoulu
Suomen kieli
Äidinkieli ja kirjallisuus
Monilukutaito
Osallistuminen ja vaikuttaminen
Vuorovaikutus ja ilmaisu

Hyppää päätoimittajan saappaisiin

Pääkirjoitus on erityinen kantaaottava teksti siksi, että se kertoo kyseisen median – ei yksittäisen toimittajan tai lukijan – näkemyksen johonkin ajankohtaiseen aiheeseen.

Lue lisää

Toinen aste
Suomen kieli
Äidinkieli ja kirjallisuus
Monilukutaito
Osallistuminen ja vaikuttaminen
Vuorovaikutus ja ilmaisu

Saako kriitikko fanittaa?

Arvostelussa toimittaja analysoi, tulkitsee ja arvioi arvosteltavan asian, joka voi olla esimerkiksi kirja, elokuva tai ruoka-annos. Arvostelua voidaan kutsua myös arvioksi tai kritiikiksi.

Lue lisää

Erityisryhmät
Suomen kieli
Äidinkieli ja kirjallisuus
Kulttuurinen osaaminen
Monilukutaito
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen

Sanomalehti somessa

Uutismediat, kuten kaupunkilehdet, julkaisevat uutisia ja valokuvia omilla somekanavillaan. Tutustutaan Helsingin Uutisiin ja sen Facebook-sivuun.

Lue lisää